In ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Με το άρθρο 64 του ν.5113/2024, με τίτλο «Μισθολογική εξέλιξη υπαλλήλων με σχέση
εξαρτημένης εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου μετά την υποβολή αίτησης
συνταξιοδότησης», συμπληρώθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 11 σχετικά με τον χρόνο και τον
τρόπο μισθολογικής εξέλιξης του ν. 4354/2015, αναφορικά με το μισθολογικό καθεστώς που
διέπει υπαλλήλους οι οποίοι απασχολούνται σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης μετά τη
συνταξιοδότησή τους.
Ειδικότερα, προβλέφθηκε ότι οι υπάλληλοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου
Αορίστου Χρόνου, που συνεχίζουν να απασχολούνται μετά την υποβολή αίτησης
συνταξιοδότησής τους, διατηρούν το μισθολογικό κλιμάκιο που κατείχαν έως την υποβολή της
αίτησης και δεν εξελίσσονται μισθολογικά σε ανώτερο κλιμάκιο έως τη λύση της εργασιακής
τους σχέσης. Επιπλέον, προβλέφθηκε ότι δεν καταλογίζονται ούτε αναζητούνται τυχόν
υπερβάλλουσες μισθολογικές απολαβές που έχουν καταβληθεί στους ανωτέρω υπαλλήλους
εξαιτίας της μη κατάταξής τους στο εισαγωγικό κλιμάκιο μετά την υποβολή της αίτησης
συνταξιοδότησής τους.
Με τη διάταξη αυτή επιλύθηκε μερικώς το ζήτημα που προέκυψε, όπως παραδέχθηκε ο
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Πετραλιάς, κατά τη συζήτηση επίκαιρης
ερώτησης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής στις 22 Απριλίου
2024, από τη μη ενιαία εφαρμογή, μεταξύ των δημόσιων φορέων, της υποχρέωσης κατάταξης
των συνταξιούχων στο εισαγωγικό κλιμάκιο όταν αυτοί συνέχιζαν να εργάζονται στην υπηρεσία
τους, εισπράττοντας μειωμένη σύνταξη βάσει των σχετικών συνταξιοδοτικών διατάξεων.
Και αυτό, παρά το γεγονός ότι, όταν ψηφίστηκε ο ν. 5113/2024 στις 21 Ιουνίου 2024, είχαν ήδη
παρέλθει 5,5 χρόνια από την 1.1.2016, ημερομηνία κατά την οποία τέθηκαν σε ισχύ οι διατάξεις
του Κεφαλαίου Β’ του ν. 4354/2015, που ρυθμίζουν το μισθολογικό καθεστώς όλων των
υπαλλήλων που υπηρετούν με οποιαδήποτε σχέση εργασίας (μόνιμοι, ΙΔΟΧ και ΙΔΑΧ) στο
Δημόσιο, στους ΟΤΑ, στα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και στις ΔΕΚΟ του
Κεφαλαίου Α’ του ν. 3429/2005. Ωστόσο η ερμηνεία και η εφαρμογή της εν λόγω διάταξης
αποδείχθηκε δύσκολη αφού παρεμβλήθηκαν 7 εγκύκλιοι του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους,
όπως επισήμανε ο κ. Υφυπουργός, αλλά και το υπ’ αριθµ.35791/9.6.2023 έγγραφο του
Ελεγκτικού Συνεδρίου καθώς και η Διαμεσολάβηση της Βοηθού Συνηγόρου του Πολίτη που
δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2024 με θέμα: «Μισθολογικό κλιμάκιο εργαζόμενων
συνταξιούχων».
Ωστόσο, ανάμεσα στους υπαλλήλους που είχαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν να
απασχολούνται, περιλαμβάνονται και τακτικοί/μόνιμοι υπάλληλοι δημοσίου δικαίου, οι οποίοι
υπηρετούν ή υπηρετούσαν σε διάφορους φορείς του Δημόσιου Τομέα, αλλά βάσει ειδικών
διατάξεων ήταν ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ και οι οποίοι υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης
σύμφωνα με το αρθ. 10 του ν.3863/2010 και συνέχισαν να εργάζονται με μειωμένη σύνταξη
κατά 70% σύμφωνα με το αρθ. 16 του ν.3863/2010. Η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν.
5113/2024, όπως ψηφίστηκε, δεν τους καταλαμβάνει, και ως συνέπεια, συνεχίζουν να είναι
αντιμέτωποι με καταλογισμούς πολλών χιλιάδων ευρώ, όπως ήταν και οι υπάλληλοι ΙΔΟΧ πριν
την ψήφιση της διάταξης αυτής.
Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεται να θεσπίσει την απαλλαγή από τον καταλογισμό ποσών διαφορών
μισθολογικών απολαβών, εξαιτίας της μη κατάταξής τους στο εισαγωγικό κλιμάκιο και
για τους τακτικούς/μονίμους υπαλλήλους δημοσίου δικαίου με ασφάλιση πρώην ΙΚΑ
(νυν ΕΦΚΑ), οι οποίοι υπάγονται στο άρθρο 7 του ν. 4354/2015, κατ’ αντιστοιχία με όσα
προβλέφθηκαν για τους υπαλλήλους με σχέση εξαρτημένης εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου
Αορίστου Χρόνου;
2. Γιατί δεν συμπεριέλαβε και αυτήν την κατηγορία εργαζομένων εξαρχής στο πεδίο
εφαρμογής της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 5113/2024;

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search